Meloterapia religioasă ca metodă educaţională la copiii cu cerinţe educative speciale

Motto: ,,Muzica are puterea de a ne apropia de esenţa lucrurilor şi de a atinge mai mult rădăcina fiinţei umane”(Mihai Eminescu)

Marţi, 3 decembrie 2019, la Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Arad a avut loc întâlnirea profesorilor de religie din judeţ, în cadrul activităţii metodice cu tema: Meloterapia religioasă ca metodă educaţională la copiii cu cerinţe educative speciale, activitate susţinută de prof. Laura Chîlnicean de la CSEI Arad.Întâlnirea profesorilor a fost coordonată de către arhid. prof. Florin Sirca, inspector şcolar, prof. Maria Sinaci, responsabil cerc, iar din partea CSEI Arad, de către d-nele director, prof. Olimpia Piroş şi Lavinia Balaci, întâlnire deloc întâmplătoare într-o unitate de învăţământ special, de „Ziua internaţională a persoanelor cu dizabilităţi”.
Fiind în prag de sărbători, tema propusă vine în contextul valorizării importanţei muzicii liturgice în mediul şcolar, având în vedere faptul că muzica religioasă aduce un plus decisiv la construirea şi modelarea sufletului uman, iar atunci când este animată şi de credinţă, ea capătă un conţinut spiritual, împlinind dorinţa firească a omului de a cunoaşte Împărăţia cerurilor.
Mediul liturgic este prin excelenţă un mediu terapeutic, care uzează şi de elementul muzical adecvat unei terapii duhovniceşti. Astfel, muzica liturgică are o triplă acţiune la nivelul psihicului: îl ajută pe om să-şi cunoască starea lăuntrică, îl scoate din individualitatea sa deschizându-şi sufletul către Dumnezeu şi îl uneşte în acelaşi gând cu aproapele său, ca apoi să poată convieţui paşnic şi firesc, cu sine însuşi şi cu semenii săi.
„În mediul şcolar, cu precădere în cadrul orelor de religie sau ca materie opţională, muzica poate lua forma terapiei muzicale sub atenta îndrumare a profesorului de religie sau a psihologului cu temeinice cunoştinţe teologice, întrucât, după părerea mea, meloterapeutul trebuie obligatoriu să cunoască şi psihologie şi teologie în aplicarea acesteia, pentru ca şansele de recuperare prin meloterapie religioasă să aibă un rezultat cât mai aproape de împlinire. De aceea, tema propusă încearcă să arate efectele muzicii liturgice în cadrul procesului meloterapeutic de la clasă şi oportunitatea de a utiliza muzica liturgică din perspectivă profilactică”, a spus în cuvântul său, prof. Laura Chîlnicean.
prof. Chîlnicean Laura, CSEI Arad