Școala pentru părinți. Șocul anafilactic la copil

Hristos a Înviat! Cum sunteți? Sper că izolarea nu v-a atenuat Lumina pe care ați primit-o săptămâna trecută… că treceți cu răbdare și grijă peste această perioadă dificilă, ocrotindu-vă cu iubire copiii și părinții.

Vom continua să vorbim, ca urmare firească a abordării urticariei acute, despre un alt  subiect fierbinte al alergologiei pediatrice… o urgență majoră, posibil fatală,  numită șocul anafilactic.

Ce este șocul anafilactic?

Este o reacție alergică severă și dramatică, care se produce rapid după expunerea la un anumit tip de alergen, cauzată de eliberarea unor substanțe chimice, având drept consecință scăderea bruscă a tensiunii arteriale, a perfuziei organelor și a aportului de oxigen, cu manifestări clinice amenințătoare de viață, în absența unui tratament adecvat instituit precoce.

CAUZE

Sistemul de apărare al organismului, numit sistemul imun, are rolul de a crea anticorpi, (imaginați-i ca niște soldați buni)  care intervin în protecția noastră împotriva substanțelor străine. 

În anumite situații, sistemul imun reacționează exagerat la substanțe care în mod normal nu provoacă  răspuns. Primul contact cu alergenul nu declanșează manifestări clinice, în schimb a doua expunere va declanșa o cascadă de evenimente imunologice, având ca expresie o multitudine de semne, unele însoțite de șoc.

Substratul acestei anomalii este sinteza unor anticorpi ai alergiei numiți IgE, care vor declanșa eliberarea unor substanțe chimice, numite mediatori, cea mai cunoscută fiind histamina, care vor provoca dilatarea vaselor, creșterea permeabilității lor, constricția musculaturii netede, cu apariția de edeme, scăderea fluxului sangvin, scăderea tensiunii arteriale, laringospasm, bronhospasm și semnele șocului.

Dacă anafilaxia nu este tratată imediat, se poate ajunge la pierderea conștienței, oprirea respirației sau a inimii.

 

Factorii declanșatori sunt multipli:

•Alimente–alune, ouă, fructe de mare, nuci, cereale, lapte, pește

•Medicamente – antibioticele din grupul cefalosporinelor sau penicilinelor, antiinflamatoarele nesteroidiene

•Întepaturi de insecte; albină, viespe

•Anestezice injectabile – procaina, lidocaina

•Substante de contrast – utilizate in radiologie

•Extracte cu polen

•Produse industriale chimice – latexul si produsele din cauciuc

•Hormoni

•Transfuzii de sânge

•Antiseruri

•Efortul fizic intens după consumul anumitor alimente

 

Factori de risc

•Vârsta- adolescentii au un risc mai înalt din cauza comportamentului   rebel la indicațiile medicale, neglijarea factorilor declanșatori și a tratamentului

•Predispoziția de a dezvolta alergii- ATOPIE

•Astmul bronșic

•Reacție severă alergică anterioară

•Boli cardiovasculare associate

 

Cum se manifestă?

Manifestările sunt atipice la vârsta de sugar și copil mic, în care comunicarea este dificilă, iar manifestările sunt mai discrete sau comune- răgușeală, refuzul alimentației, regurgitații sau vărsături, înroșirea pielii, diaree. Tensiunea arterială la această categorie de vârstă are valori mai mici față de cele ale adultului, iar pulsul este mai accelerat, îngreunând interpretarea valorilor patologice, diagnosticul și recunoașterea iminenței șocului.

Scenariu clinic

Copil care prezintă la câteva minute până la 3 ore de la ingestia unui aliment, medicament sau înțepătură de insectă următorele categorii de semne:

•Manifestări cutanate- înroșirea pielii, umflarea diferitelor părți ale corpului- vă mai amintiți de angioedem?, prurit (mâncărime) intensă

•Manifestări respiratorii- rinoree, strănut, dificultăți în respirație prin umflarea limbii, buzelor, edem posibil al laringelui cu dificultăți în inspir,  îngustarea căilor respiratorii cu bronhospasm și tuse, respirație rapidă, șuierătoare, învinețirea buzelor și a patului unghial

•Manifestări cardiovasculare- scăderea tensiunii arteriale, puls rapid, bătăi rapide sau neregulate ale inimii

•Manifestări digestive- vărsături, diaree, greață

•Manifestări neurologice- iritabilitate, amețeală, somnolență sau confuzie, alterarea stării de conștiență, convulsii, comă

Cel mai frecvent, în copilărie, apar semnele cutanate, urmate de cele respiratorii.

 

Semne de alarmă

Anafilaxia reprezintă o urgență majoră, care necesită inițierea precoce a unei terapiei țintite.. 

Se cere ajutorul imediat…nu se temporizează la gândul că va trece.. Debutul este acut, deci orice semn asociat devine un semnal de gravitate:

•Scăderea tensiunii

•Lipotimie

•Tuse

•Edeme localizate- mai ales cele ale limbii

•Senzația de sufocare

•Respirații superficiale și rapide

•Greutate în respirație

•Tuse chinuitoare

•Greutatea în inspir sau semne care mimează o laringită instalată brusc- vezi laringita acută la copil..

•Răgușeală

•Respirație șuierăroare

•Leziuni urticariene- vei urticaria acută la copil

•Vărsături

•Diaree

•Leșin

•Confuzie

•Amețeli

•Somnolență,

•Învinețirea patului unghial, sau a buzelor sau marmorarea bruscă a pielii

 

Conduita terapeutică la domiciliu

În cazul unui copil alergic, cu factori de risc,  părinții trebuie să fie informați despre posibilitatea dezvoltării complicației majore a anafilaxiei- șocul și principalele măsuri care se impun la domiciliu, până la venirea personalului medical specializat.

Adrenalina nu trebuie să lipsească din casă  sau din cabinetul medicului școlar, de familie, pediatru, alergolog. 

Părinții și adolescenții trebuie consiliați  cum să utilizeze dispozitivele de autoinjectare cu doze preumplute de adrenalină  EPIPEN (0,15mg/0,30mg/0,5mg) – 1 doză per dispozitiv – foarte ușor de administrat, inclusiv printr-o îmbrăcăminte subtire.

La domiciliu

Mica trusă de urgență de acasă  trebuie să conțină un antihistaminic- Aerius, Zyrtec sau Claritine, bronhodilatator- Ventolin, corticosteroizi- Prednison și Hemisuccinat de hidrocortizon de 100 mg cu administrare i.m sau iv, dar cel mai important   Adrenalină– fiole de 1mg/ml 1/1000 pentru administrarea subcutanată sau intramusculară  sau EPIPEN.

Se va verifica periodic trusa, cu îndepărtarea medicamentelor expirate și înlocuirea lor.

În cazul apariției fenomenelor cutanate și respiratorii cu scăderea tensiunii, atitudinea va fi una de urgență, cu evitarea temporizării…

•Apelați 112

•Adrenalina este cuvântul cheie al anafilaxiei…actual există dispozitive preumplute cu adrenalină- Epipen de 0,15 mg și 0,30 mg …se administrează chiar printr-o țesătură subțire, în exteriorul coapsei, prin pantaloni, ciorapi, fustă. Dacă îmbrăcămintea este groasă, va fi îndepărtată și apoi se începe administrarea. Adrenalina 1/1000 se poate injecta și intramuscular sau subcutanat în doză de 0.01 mg/kg , maxim  0,15 ml la sugar, 0,3 ml la copilul mic și 0,5 ml la adolescent. Efectele secundare sunt creșterea agitației și a frecvenței cardiace, dureri de cap, paloare, tremor, amețeli. Dacă simptomele nu se remit, se poate efectua a doua doză, la 5-15 minute.

•Dacă micuțul poate înghiți ,încercați administrarea unui antihistaminic H1 de tip Aerius, Zyrtec și  chiar corticoterapie- Prednison …medicamente utile mai mult în faza tardivă…

•Dacă prezintă tuse sau respirație șuierătoare – administrați 2-4 pufuri de Salbutamol.

•Așezați copilul culcat, cu picioarele în sus dacă prezintă ameteli și scăderea tensiunii arteriale, în șezut pe cei cu tulburări respiratorii și decubit lateral pe cei inconștienți care respiră spontan.

•Vorbiți  și încurajați copilul pe toată perioada până la sosirea echipajului de pe Ambulanță

•Copilul trebuie monitorizat 12-24 de ore după eveniment, chiar dacă răspunsul la tratament a fost bun…pentru că simptomele pot recidiva la 1 din 10 copii în cadrul anafilaxiei întârziate sau a anafilaxiei bifazice, care apare la un interval de 1-72 de ore (de obicei la 8-10 ore).

•Adrenalina este medicamentul de primă linie…administrarea de bronhodilatator, antihistaminic și corticosteroid sunt adjuvante….

•În situația în care copilul nu mai respiră sau nu mai are puls, începeți măsurile de prim ajutor.

 

Sfaturi pentru părinți

•Identificarea substanțelor la care copilul este alergic este esențială pentru evitarea evenimentelor alergologice  amenințătoare de viață.

•Dacă aveți un copil cu alergii alimentare, citiți cu atenție etichetele alimentelor pe care le consumă, monitorizați cu atenție mesele din afara casei-  restaurant, zile de naștere, serbări, excursii, vacanțe.

•Informați profesorii, colegii, medicul și asistenta de la școală   despre situația copilului -pentru a se interveni rapid în caz de anafilaxie.

•Este indicată purtarea unei brățări sau a unui colier de avertizare cu tipul de substanță la care copilul este alergic.

•Aveți tot timpul o trusă de urgență cu voi- din care să nu lipsească adrenalina sau să aveți la îndemână Epipen – 2 dispozitive…pentru repetarea dozei dacă simptomele nu se atenuează de la prima administrare.

•Verificați data de expirare  a adrenalinei și înlocuiți-o din timp.

•Chiar dacă simptomele se remit după administrarea epinefrinei, copilul trebuie supravegheat în  servicii medicale specializate pentru preîntâmpinarea anafilaxiei întârziate. 

•Consutați medicul alergolog pentru încadrare diagnostică, efectuarea unor teste, prescrierea de Epipen,  conduită terapeutică sau desensibilizare și elaborarea unui protocol de urgență  în caz de repetare a evenimentului alergic

•Șocul anafilactic este o urgență majoră, iar Adrenalina este tratamentul salvator de vieți…

 

În speranța că sfaturile v-au fost de folos, vă doresc o săptămână în care să aveți grijă unii de alții sub Dragostea și Lumina Lui! Doamne ajută!

Dr. Simona Dumitra

Sursa:https://www.glasulcetatii.ro/articol/1234/scoala-pentru-parinti-socul-anafilactic-la-copil