Proiectul CRED | Profesori selectați prin concurs au devenit formatori pentru predarea integrată a Religiei

Profesori de religie din 13 județe ale țării au beneficiat de o sesiune gratuită de formare, care s-a desfășurat în cadrul programului național CRED la sfârșitul lunii iulie în orașul Sinaia. Aceștia  au fost selectați printr-un concurs de dosare și vor deveni formatori pentru predarea centrată pe competențe a disciplinei lor.

În ultimii ani, planul cadru de învățământ a fost adaptat pentru a răspunde cerințelor europene în educație, fiind centrat pe formarea de competențe și pe abordarea integrată a predării.

„Disciplina Religie contribuie la formarea a trei din cele opt competențe-cheie europene: a învăța să înveți, competențe sociale și civice, și sensibilizare și exprimare culturală”, explică  Monica Opriș, profesor de Religie la Seminarul Teologic Ortodox „Sf. Simion Ştefan” din Alba Iulia și formatoare de formatori la sesiunea din iulie.

Competența este definită ca o împletire de achiziții pe trei niveluri: a ști (cunoștințe), a fi (atitudini) și a face (abilități). Aceasta necesită o centrare pe aplicabilitatea cunoștințelor dobândite și adoptarea de metode care să permită o formare completă a elevului.

„Concentrarea pe conținuturi nu mai este suficientă, azi este nevoie de citirea atentă a programei și adaptarea metodelor de predare astfel încât acestea să nu transmită numai informații”, spune prof. Monica Opriș.

Un accent deosebit a fost pus pe practicile didactice, prin utilizarea unor abordări metodologice variate, dinamice și inovative în activitatea didactică.

Cristina-Ionela Boruz, profesor de religie la Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru” din Caracal, județul Olt, va aplica ceea ce a învățat la Sinaia pentru a forma profesorii de Religie din Episcopia Slatinei și Romanaților.

„Vom putea face cunoscut Cuvântul lui Dumnezeu copiilor, îmbinând armonios metodele tradiționale cu cele moderne, desfășurând activități interactive, practic-aplicative, bazate pe joc didactic și predare integrată”, spune ea. Profesorii de religie vor învăța, printre altele, să proiecteze activități care să dezvolte competențele socio-emoționale ale elevilor.

Suportul de curs pentru formarea formatorilor pentru disciplina Religie în cadrul proiectului CRED a fost realizat de dr. Constantin Cucoş de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi şi pr. dr. Dorin Opriş de la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia.

Programul de formare continuă „CRED – Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” este desfășurat de Guvernul României cu cofinanțare din fonduri europene și are ca scop abilitarea a 55.000 de cadre didactice pentru a-și centra metodologia de predare pe formarea competenţelor-cheie la elevi. Profesorii formați sunt de la toate disciplinele școlare.

Vezi și:

Foto credit: Episcopia Slatinei și Romanaților

Proiectul CRED | Profesori selectați prin concurs au devenit formatori pentru predarea integrată a Religiei