Praznicul Botezului Domnului la Catedrala Arhiepiscopală din Arad

Arătarea Domnului sau Botezul Mântuitorului nostru Iisus Hristos este sărbătoarea care, alături de soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul (din 7 ianuarie), încheie perioada sărbătorilor de iarnă ale creștinismului.

Este numită TEOFANIA, deoarece Sfânta Treime s-a descoperit în chip desăvârșit, binecuvântând prin Harul Său umanitatea și fiind prezentă în iconomia mântuirii neamului omenesc: Tatăl cel Ceresc prin a Sa voce, Care a grăit: „Acesta este Fiul meu cel Preaiubit întru Care bine am voit”, Fiul care a primit Botezul din mâna tremurândă a robului și Duhul Sfânt în chipul porumbelului, una dintre cele mai delicate și pure făpturi (cf. Matei 3, 16-18).

Și în acest an, Chiriarhul nostru, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Dr. Timotei, a slujit Sfânta și dumnezeiasca Liturghie la Catedrala Arhiepiscopală din Arad, alături de un sobor de preoți și diaconi.

În cuvântul de învățătură, Înaltpreasfinția Sa a vorbit despre ,,Renașterea din apă și din duh” (în baza citirilor scripturistice: Tit 2-3; Matei 3) privind însușirile celei dintâi, binecuvântate prin harul dumnezeiesc spre sfințire și ajutor în calea desăvârșirii creștine (In. 3), cu referire la Taina Sfântului Botez, de asemenea, subliniind darurile Aghiasmei, îndeosebi a celei mari.

La finalul Sfintei Liturghii, s-a săvârșit rânduiala sfințirii celei mari a apei, o slujbă specială prin care, nu doar că se amintește de apele Iordanului care „s-au întors înapoi văzând pe Stăpânul botezându-se”, ci sfințesc coroana creației, adică pe omul îndumnezeit prin jertfa lui Hristos.

Este o perioadă specială, care ne aduce aminte de permanentizarea misiunii Mântuitorului pe acest pământ, de începutul perioadei de propovăduire a Evangheliei, precum și de bucuria purificării și a aducerii aminte a curăției prin „baia apei prin cuvânt” care este Botezul ca Taină.

Arhid. Claudiu Ștefan Condurache