Patriarhul explică rugăciunea „Acum liberează”: Omul are pace numai când se odihnește în Dumnezeu

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit marți despre sensul profund al cuvintelor Dreptului Simeon devenite în prezent rugăciune, parte din slujba Vecerniei:

„Acum liberează (slobozește sau eliberează) pe robul Tău Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace! Că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor. Lumină spre descoperirea neamurilor și slavă poporului Tău, Israel” (Luca 2: 29-31).

Patriarhul explică rugăciunea „Acum liberează”

„În primul rând, Dreptul Simeon mulțumește lui Dumnezeu că l-a ținut în viață, așa după cum Duhul Sfânt i-a făgăduit, și anume, că nu va vedea moartea până ce nu-L va vedea pe Mesia, pe cel pe care întreg poporul evreu îl aștepta ca Mântuitor”, a spus Patriarhul.

Despre expresia „că văzură ochii mei mântuirea Ta”, Părintele Patriarh a spus că se referă direct la numele Pruncului. „Pentru că ‹Ieshua› în limba ebraică înseamnă ‹Dumnezeu mântuiește› sau ‹Dumnezeu este Mântuitor›”.

„Deci, când L-a luat în brațe Dreptul Simeon pe Pruncul care se numește ‹Dumnezeu mântuiește› sau ‹Dumnezeu este Mântuitor›, în rugăciunea sa, el a mulțumit lui Dumnezeu că a văzut cu ochii lui trupești ‹Mântuirea› pe care Dumnezeu a pregătit-o înaintea feței tuturor popoarelor. A văzut cu ochii lui trupești pe ‹Dumnezeu Mântuitorul›”.

Patriarhul Daniel a amintit că Dreptul Simeon era foarte înaintat în vârstă, purta povara bătrâneților și acum, că s-a împlinit făgăduința Duhului Sfânt, cere dezlegarea. El cere să se odihnească în pace, cere moarte fizică pașnică, eliberare de greutățile bătrâneții.

Dar dezlegarea cerută nu se rezuma la atât, ci consta în două daruri, a precizat Preafericirea Sa:

„Acatistul Întâmpinării Domnului însă mai precizează ceva foarte important: Nu se cere doar ca el să moară liniștit în pace, ci și să treacă la viața veșnică”, a menționat Patriarhul.

„Această precizare din acatist este foarte importantă deoarece pacea o are omul numai când se odihnește în Dumnezeu. Când sufletul său se odihnește în iubirea veșnică sau eternă a lui Dumnezeu”.

„De aceea, rugăciunea aceasta se referă și la trecerea din viața pământească limitată la viața veșnică, la viața eternă, cerească, netrecătoare”, a spus PF Daniel.

Reciproca întâmpinare

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a participat la Sfânta Liturghie marți, 02 februarie 2020, în Paraclisul „Sf. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.

La predică, pe lângă explicația rugăciunii „Acum liberează”, Preafericirea Sa a mai vorbit despre profețiile pe care le-a făcut Dreptul Simeon privind Pruncul și Fecioara Maria, despre modul în care așteptau evreii sosirea lui Mesia, dar și cum ne întâmpină pe noi Hristos azi și care trebuie să fie răspunsul nostru primitor.

„Această reciprocă întâmpinare se vede în Biserică atunci când intrăm în biserică, ne închinăm la icoana Mântuitorului Iisus Hristos, la icoana Maicii Domnului (…) Suntem întâmpinați de Hristos în biserică prin Evanghelia Sa. De aceea, când se citește Evanghelia ne ridicăm în picioare, îl întâmpinăm pe Hristos prezent în Evanghelie. Și El, ne întâmpină pe noi, dacă ascultăm cuvintele Evangheliei cu evlavie”.

„Ne întâmpină Hristos și noi îl întâmpinăm pe El prin toate rugăciunile Bisericii, prin împlinirea poruncilor Lui, porunca iubirii față de Dumnezeu și față de semeni, dar mai ales prin Sfânta și Dumnezeiasca Împărtășire”.

„Prin Împărtășirea cu Trupul și Sângele Lui, Hristos nu mai rămâne exterior nouă, în icoană, ci devine interior nouă, devine viața vieții noastre”.

Patriarhul a conchis că această zi este „o sărbătoare care arată vocația noastră de a întâmpina pe Domnul și o sărbătoare a bucuriei de a fi întâmpinați de Domnul când mergem spre El”.

Foto credit: Basilica.ro

Patriarhul explică rugăciunea „Acum liberează”: Omul are pace numai când se odihnește în Dumnezeu