Europarlamentarii cer reglementarea produselor digitale: Fără tactici ascunse și metode adictive de captare a atenției

Europarlamentarii au adoptat marți un raport prin care cer protejarea consumatorilor de tacticile adictive incluse în conceptul produselor digitale, informează portalul Juridice.ro. Aceste tactici de design al produselor digitale îi fac pe utilizatori dependenți de diverse aplicații online, rețele sociale sau servicii de streaming.

Parlamentul îndeamnă Comisia să abordeze lacunele juridice existente și să introducă o nouă legislație împotriva designului adictiv.

Raportul solicită o evaluare și o interdicție a tehnicilor dăunătoare care creează dependență și care în prezent nu sunt acoperite de Directiva UE privind practicile comerciale neloiale, cum ar fi derularea infinită, redarea automată implicită și notificările de primire a citirii.

Subliniind lipsa de transparență cu care se confruntă consumatorii și autoritățile de aplicare a legii în ceea ce privește serviciile online, europarlamentarii consideră că întreprinderile ar trebui să fie obligate să dezvolte produse și servicii digitale etice și echitabile „prin proiectare”, fără dark patterns, înșelătoare sau care creează dependență.

Parlamentul UE cere Comisiei Europene să prezinte un „drept digital de a nu fi deranjat” și să creeze o listă de bune practici de proiectare, cum ar fi: „gândește-te înainte de a împărtăși”, dezactivarea notificărilor implicite, feed-uri cronologice, modul de scară gri, blocarea automată și rezumatele timpului total de ecran.

Europarlamentarii mai propun campanii de promovare a obiceiurilor online mai sigure și mai sănătoase.

Cum ajungem „lipiți” de ecrane

Deși recunosc efectul pozitiv al rețelelor sociale în societate, europarlamentarii se declară îngrijorați de daunele fizice, psihologice și materiale provocate de designul aplicațiilor și produselor online, gândite să creeze dependență.

Efectele acestei practici de creare a produselor digitale sunt pierderea concentrării și a capacității cognitive, epuizarea, stresul, depresia, activitatea fizică limitată. Acestea toate reprezintă un impact prelungit asupra sănătății copiilor și tinerilor.

„Nici o autodisciplină nu poate învinge trucurile Big Tech, alimentate de armate de designeri și psihologi pentru a vă ține lipiți de ecran”, a avertizat euro-raportoarea Kim Van Sparrentak.

„Dacă nu acționăm acum, acest lucru va avea impact asupra sănătății mintale și dezvoltării creierului generațiilor viitoare. Astăzi, Parlamentul European transmite un semnal puternic: UE trebuie să fie prima din lume care să abordeze problema designului adictiv al serviciilor online”.

Aplicațiile de succes sunt cele care au fost create pentru a crea obiceiuri de comportament online printr-un proces în patru pași: agățarea, acțiune, răsplată diversificată și implicare.

Expunând repetat utilizatorii la acest proces, aceștia pot ajunge să utilizeze produsele respective în mod compulsiv, dezvoltând dependență. Dopamina, un neutrotransmițător asociat ciclului de recompensă din creier, joacă un rol crucial în consolidarea comportamentului adictiv online.

În Google Play Store existau anul trecut 3,7 milioane de aplicații, majoritatea gratuite, iar în App Store erau 1,8 milioane de aplicații.

O persoană obișnuită are aproximativ 40 de aplicații instalate pe telefon, din care folosește des mai puțin de jumătate: aproximativ 18.

Foto credit: Freepik

https://basilica.ro/europarlamentarii-cer-reglementarea-produselor-digitale-fara-tactici-ascunse-si-metode-adictive-de-captare-a-atentiei/