În primele patru zile din săptămâna întâi a Postului Mare, credincioşii arădeni au participat cu multă evlavie, la Slujba Pavecerniţei Mari, în cadrul căreia s-a citit unul din cele mai pătrunzătoare poeme religioase, scrise pentru uzul cultului Ortodox, Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul.
Ierarhii arădeni, Înaltpreasfinţitul Părinte Timotei, Arhiepiscopul Aradului și Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop vicar, au fost prezenți în fiecare zi între credincioşii arădeni la acest început de drum duhovnicesc. Cei doi ierarhi s-au rugat în aceste zile la cele două catedrale din municipiu, la Mănăstirea Arad-Gai, la Mănăstirea Hodoș-Bodrog și la Paraclisul Facultății de Teologie Ortodoxă din Arad.
Ierarhii le-au vorbit credincioșilor prezenți la sfintele slujbe săvârşite bisericile menționate despre fiecare parte citită din Canonul cel Mare, cu referire în special la modele de pocăință amintite în cuprinsul canonului pentru orientarea morală a credincioșilor, adică spre urmarea exemplelor bune şi ferirea de cele rele, făcând referire și la pericopele evanghelice ce se citesc la sfârșitul Pavecerniței Mari. De asemenea, Ierarhii noștri i-au îndemnat pe credincioși la post, fapte bune și spovedanie, pentru a se pregăti așa cum se cuvine pentru întâmpinarea Slăvitului Praznic al Învierii Domnului.
Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul a fost săvârşit în mănăstirile şi bisericile din Arhiepiscopia Aradului, iar credincioşii arădeni au participat cu multă evlavie pentru a se întări în urcușul duhovnicesc al Postului Mare.
***
Cunoscută drept „Canonul lacrimilor”, această creaţie în versuri a Sfântului Andrei, Arhiepiscopul Cretei, este una dintre cele mai frumoase slujbe ale Bisericii Ortodoxe. El se citește în primele patru zile din Postul Mare în patru părți iar în miercurea din săptămâna a cincea din post se citește integral.
Din punct de vedere al structurii, acest canon este un imn liturgic alcătuit din multe stihiri (peste 250), organizate în nouă cântări. Fiecare cântare începe cu un irmos (o strofă care dă tonul pentru stihirile care urmează) şi se încheie cu două laude de cinstire, una adresată Sfintei Treimi şi una către Maica Domnului. Acest imn mai este cunoscut şi sub denumirea de „Canonul Mare”, nu doar pentru numărul mare de stihiri, ci şi pentru profunzimea învăţăturilor teologice. Bogăţia şi frumuseţea canonului reprezintă pentru credincioşi un îndemn la pocăinţă şi la meditaţie biblică.
Protos. Dr. Iustin Popovici