Manualul, ca document curricular, a fost și rămâne principalul mijloc de organizare a procesului educațional în școală. Manualele detaliază, structurează și sistematizează conținuturile prevăzute în programele școlare și, de asemenea, îi ajută pe elevi să-și formeze și să-și organizeze un stil individual de învățare, în vederea însușirii de noi cunoștințe pe tot parcursul vieții. Cu alte cuvinte, manualele îi învață pe elevi cum să învețe.
Un motiv de bucurie îl constituie faptul că, în toamna acestui an, disciplina școlară Religie – cultul ortodox s-a îmbogățit cu cinci manuale școlare noi, dedicate elevilor din clasa a VII-a, menite să răspundă nevoilor, căutărilor și provocărilor cu care se confruntă elevii în societatea contemporană. Apariția acestor materiale didactice constituie continuarea unui demers complex, început încă din anul 2015 – elaborarea de manuale la Religie, în conformitate cu noile programe școlare pentru această disciplină, concepute potrivit modelului de proiectare curriculară centrat pe dobândirea de competențe.
În vederea achiziției de manuale necesare pentru anul școlar 2024-2025, Ministerul Educației a aplicat, la fel ca în anii precedenți, procedura de licitație deschisă, potrivit reglementărilor în vigoare. În acest context, Patriarhia Română, prin Sectorul teologic-educațional, a organizat o sesiune specială, pentru evaluarea proiectelor de manuale școlare la Religie – cultul ortodox, în vederea acordării avizului cultului. La această sesiune de evaluare și avizare au participat șase edituri care s-au înscris cu proiecte de manuale pentru clasa a VII-a, realizate de echipe de autori alcătuite din cadre didactice de specialitate cu o bogată experiență, care s-au remarcat atât la catedră, cât și în ceea ce privește elaborarea unei palete largi de materiale didactice și mijloace de învățământ de succes pentru disciplina Religie.
Astfel, proiectele de manuale au fost analizate și evaluate de către membrii Comisiei Patriarhiei Române pentru curriculumul disciplinei școlare Religie, care au contribuit la îmbunătățirea materialelor printr-o serie de observații și sugestii. Versiunile finale ale celor șase proiecte de manuale au primit avizul Patriarhiei Române, participând, ulterior, la etapele procedurii de licitație. Într-un final, după ce s-a încheiat și etapa depunerii și soluționării contestațiilor, au fost declarate câștigătoare cinci dintre cele șase manuale școlare de Religie – cultul ortodox, pentru clasa a VII-a, cele rezultate în urma colaborării fructuoase dintre următoarele edituri și colective de autori:
1. Editura Didactică și Pedagogică S.A. – autori: prof. Sorina-Mihaela Ciucă și prof. dr. Dragoș-Ioan Ioniță;
2. Editura CD Press – autori: conf. univ. dr. Vasile Timiș, prof. Ionica-Viorica Popa, prof. Simona Căprescu, prof. Florian Popa și prof. dr. Ionița Timiș;
3. Editura Akademos Art – autori: prof. Cristian Alexa și prof. Mirela Şova;
4. Editura Corint Logistic – autori: prof. dr. Cristina Benga, prof. Aurora Ciachir, prof. Niculina Filat, prof. Mihaela Ghiţiu şi prof. Ioana Niculae;
5. Editura Litera – autori: prof. Florica Grecu, prof. Mihaela-Maria Guicin, prof. Laura Marilena Lăcraru, prof. Florina-Despina Mihală, prof. Cristina Ionela Boruz, prof. Elena Ispas și prof. Mioara Dobre.
Cele cinci manuale școlare au fost aprobate prin Ordinul ministrului educației nr. 7.126/ 02.10.2024 și sunt publicate pe platforma manuale.edu.ro, atât în format tipărit (PDF), cât și digital. Astfel, în perioada imediat următoare se va da startul pentru procesul de selecție și de efectuare a comenzilor (fiecare unitate de învățământ are posibilitatea să opteze, în consultare cu profesorii de religie, pentru unul dintre manualele nou-apărute, avizate de Patriarhia Română și aprobate de Ministerul Educației). O ultimă etapă va consta în tipărirea și distribuirea acestor manuale în școli pentru a fi utilizate în procesul educațional.
Manualele de Religie – cultul ortodox, pentru clasa a VII-a, apărute recent, sunt binevenite, constituind instrumente de lucru foarte utile și facile de utilizat în activitatea profesorilor, spre beneficiul elevilor. Acestea sunt structurate corespunzător, respectând particularitățile de vârstă și individuale ale elevilor. Structura și conținuturile celor cinci manuale școlare reflectă dimensiunile funcționale ale acestora: informativă, formativă, de autoinstruire și motivațională.
Autorii propun, în materialele realizate, conținuturi integrate, care evidențiază caracterul practic-aplicativ al cunoștințelor transmise. Temele sunt prezentate într-un mod atractiv, valorificând experiențe de viață și trăiri personale ale elevilor, fiind adaptate, astfel, așteptărilor și realităților contemporane.
De asemenea, noile manuale de religie se caracterizează prin oferirea unor referințe scripturistice și patristice foarte relevante, dar și printr-o abordare interdisciplinară bine nuanțată. Învățarea prin descoperire, jocurile didactice, utilizarea diverselor metode și tehnici moderne, activ-participative, elementele grafice și ilustrațiile sugestive, aplicațiile diversificate și interactive, toate acestea vor contribui, cu siguranță, la creșterea gradului de atractivitate și la o mai mare dinamizare a orelor de religie.
Activitățile propuse de către autori în aceste manuale oferă o flexibilitate sporită cadrelor didactice în adaptarea la particularitățile și la capacitatea de asimilare a fiecărui elev în parte, iar multitudinea de exemple concrete inspiră și stimulează elevii în trăirea autentică a credinței creștin-ortodoxe, îndemnându-i să devină, totodată, și adevărați mărturisitori ai acesteia.
Așadar, suntem încredințați de faptul că, prin multitudinea de elemente inovative și de puncte forte care le caracterizează, aceste manuale școlare noi de religie, pentru clasa a VII-a, vor contribui substanțial la o bună reușită a educației religioase, la formarea caracterului religios-moral, precum și la conturarea profilului viitorilor absolvenți ai învățământului gimnazial din țara noastră.
Arhid. dr. Alexandru Cuțchi