Duminică, 24.09.2017, în biserica din Minişel, cu hramul “Înălţarea Domnului”, a avut loc întrunirea cercului pastoral-misionar Târnova, condus, din încredinţarea Înaltpreasfinţitului Arhiepiscop Timotei, de către P. C. Părinte Teodor Păiuşan de la parohia Târnova.
Evenimentul a început la orele 15:00 prin săvârşirea Tainei Sfântului Maslu, unde a slujit un sobor format din 11 preoţi. La finalul slujbei părintele Voicu Ivănuţ, de la parohia Chier, a rostit un frumos cuvânt de învăţătură, prezentând câteva aspecte importante ale Sfântului Maslu, amintind apoi şi de Evanghelia ce s-a citit dimineaţă la Sfânta liturghie.
După slujbă preoţii s-au îndreptat spre şcoala din localitate, unde părintele Giani Achim, de la parohia Dud, a susţinut, în conformitate cu tematica anului omagial 2017 în Patriarhia Română, referatul cu tema: “Stiluri şi tehnici de pictură bisericească; materiale folosite în pictură”. Părintele referent a menţionat câteva aspecte foarte importante despre stilul de pictură românesc şi bizantin. În acest sens părintele a menţionat că în Ţările Române s-au dezvoltat școli de pictură și unde au activat importanți iconari și pictori bisericești. Dacă stilul bizantin a fost cultivat în Țara Românească, Moldova și Transilvania în secolele XIV și XV, iar stilul post-bizantin în Țara Românească în secolele XV și XVI, odată cu epoca lui Matei Basarab în Țara Românească și Vasile Lupu în Moldova se poate vorbi de școli de pictură, care se dezvoltă și capătă un specific național. Iar începând cu școala brâncovenească din ultima parte a secolului 17 și şcoala post–brâncovenească din secolul 18, care reunesc influenţele exercitate de curentul cultural apusean (venit din Occident), cel „grecesc” venit din sud-estul european ortodox și cel românesc sau autohton,sunt scoase în relief mult mai pregnant trăsăturile cele mai importante ale spiritului românesc: credința statornică, bogăția ideilor plastice și varietatea formelor de expresie stilistică, în cadrul unității unui stil românesc. De asemenea părintele referent a precizat frumos că iconografia bizantină este conformă cu liturghia ortodoxă bizantină, fiind veşmântul pictural al conţinutului ei spiritual. Fiind conformă cu Liturghia ortodoxă, iconografia bizantină este în acelaşi timp lumină a Crucii şi Învierii lui Hristos, asceză şi bucurie pascală, comemorare a istoriei mântuirii şi pregustare profetică a vieţii cereşti eterne.
La final, părintele paroh Marius Lucaciu a mulţumit tuturor preoţilor prezenţi.
Gabriel Streulea,
Parohia Şilindia