CERC PASTORAL-MISIONAR ÎN PAROHIA CHIER

Duminica a 6-a după Paști, a ”Vindecării orbului din naștere”, ne regăsește în Parohia Chier, din Protopopiatul Ineu, cu  prilejul de a fi gazda Cercului pastoral-misionar Târnova, coordonat de Pr. Ivănuț Voicu.

S-a săvârșit Sfânta Taină a Maslului de către preoții: Pr. Ivănuț Voicu – Parohia Chier, Pr. Leucuța Marius – Parohia Agrișu-Mare, Pr. Tudor Robert – Parohia Drauț, Pr. Păiușan Teodor – Parohia Arăneag, Pr. Achim Giani – Parohia Dud, Pr. Giurgiu Gheorghe – Parohia Nadăș, Pr. Bun Costel – Parohia Tauț, Pr. Lucaciu Marius – Parohia Minișel. De asemenea, soborului slujitor s-a alăturat și invitați de suflet al parohiei, Pr. Ivănuț  Valerian-Iulian  – Parohia Bârsa, Pr. Leahu Cristian Dănuț – Parohia Mocrea, Pr. Rus Denis – Paraclisul Spitalului Municipal Arad.

Cuvântul de învățătură adresat credincioşilor prezenți de către decanul de vârstă din sobor, și anume, părintele Păiușan Teodor. Duminica aceasta, a 6-a după Paști, este atât de frumos îngrădită de două Sărbatori, Sfinții împărați Constantin și mama sa Elena, ”întocmai cu Apostolii”, promotori ai creștinismului, și Înălțarea Domnului. Acest moment este întărit duhovnicește și de întrunirea Cercului Pastoral Misionar Târnova în Parohia Chier, într-o bucurie a comuniunii în rugăciune, credință și nădejde în Taina Sfântului Maslu de obște, atât pentru cei prezenți, cât și pentru cei pomeniți și purtați în suflet la momentul rugăciunii, ca expresie a dragostei și dăruirii către cei bolnavi și în suferință.

Întrunirile preoților și a credicioșilor sub egida Cercurilor Pastoral Misionare, într-un cadru organizat și planificat atât ca și moment de desfășurare cât și ca tematică supusă dezbaterii și aprofundării, cu binecuvântarea ierarhului, nu este o manifestare nouă în Biserica noastră, ea fiind amintită încă din vremea vrednicului de pomenire, Patriarh Iustinian Marina.

De asemenea, momentul Duminicii de azi, al întrunirii Cercului Pastoral și săvârșirea Sfintei Taine Maslului se împletește – providențial parcă – cu chemarea la meditație a Evangheliei Duminicii a 6-a, a ”Vindecării orbului din naștere”. Aici se cuvine a lua aminte la câteva aspecte; orbul din naștere, deși nu avea dezvoltați fiziologic globurile oculare, nu avusese parte de a vedea frumusețile creației divine, nu înseamnă că nu năzuia spre acestea. Ar mai fi de menționat un lucru aici, în milostivirea Sa, Dumnezeu – pentru cei cu afecțiuni de vedere – întărește celelalte simțuri, astfel încât cei în suferință să nu fie întru totul lipsiți și neajutorați. Un exemplu vrednic de pomenit este cel al Părintelui Teofil Părăian, care, deși s-a născut orb, întărit fiind de Harul lui Dumnezeu, ajunge prin multă muncă și dăruire, studiu și slujire, unul dintre cei mai însemnați teologi și duhovnici ai Bisericii.

Tot Evanghelia duminicii, ne îndeamnă a medita supra păcatului și a urmărilor lui, la începutul perocopei, când ucenicii întreabă: ”Învăţătorule, cine a păcătuit; acesta sau părinţii lui, de s-a născut orb?”  (Ioan 9, 2). Nu este prima și singura dată, când Sfânta Scriptură evidențiază suferița și boala ca urmare a păcatului. Dar în această situație, suferința nu este un efect al păcatului, ci aici suferința este un scop, acela al descoperiri, în primul rând a Dumnezeirii lui Iisus Hristos, cât și al bucuriei adusă de credință și ascultare – a celui ce fusese orb din naștere.

Dumnezeirea Mântuitorului reiese – sub aspect general al pericopei, din puterea vindecătoare a unui orb din naștere, dar, sub un aspect mai profund, făcând trimitere la momentul creație omului, a lui Adam, când ” Atunci, luând Domnul Dumnezeu ţărână din pământ, a făcut pe om şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie.” (Facerea 2, 7). Aici, în Evanghelia de azi ”Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din scuipat, şi a uns cu tină ochii orbului. Şi i-a zis: Mergi de te spală în scăldătoarea Siloamului (care se tâlcuieşte: trimis). Deci s-a dus şi s-a spălat şi a venit văzând.” (Ioan 9, 6-7).

Bucuria adusă de credință și ascultare – cu referire expresă la Cuvântul lui Dumneze – reiese, pe de-o parte indirect, din felul în care orbul se încrede și ascultă de Hristos. Putea reacționa ostil, să se simtă jignit, de exemplu: la ce-mi folosește să-mi spăl ochii, oricum nu văd, sau, de ce m-ai mâjit cu noroi, sau, cum vrei să ma duc până la scădătoare, sunt orb nu vad drumul … dar, orbul a crezut și ascultat de Hristos, iar aceasta i-a adus bucuria, bucurie ce devine mărturisire a Binefăcătorului său ”Acela a răspuns: Omul care se numeşte Iisus a făcut tină şi a uns ochii mei; şi mi-a zis: Mergi la scăldătoarea Siloamului şi te spală. Deci, ducându-mă şi spălându-mă, am văzut.” (Ioan 9, 11). Pe de altă parte, oarecum direct, bucuria adusă de credință și ascultare, reiese și din răspunsul celui ce fusese orb la interogatoriul fariseilor ”A răspuns omul şi le-a zis: Tocmai în aceasta stă minunea: că voi nu ştiţi de unde este şi El mi-a deschis ochii. Şi noi ştim că Dumnezeu nu-i ascultă pe păcătoşi; dar de este cineva cinstitor de Dumnezeu şi face voia Lui, pe acesta îl ascultă.” (Ioan 9, 30-31).

Momentele înălțătoare au continuat și după Taina Sfântului Maslu printr-o serie de pricesne interpretate magistral de tânăra Ignișca Maria Lucia și cei care au înfumusețat cântarea de la strană.

În încheiere preotul paroh Ivănuț Voicu a mulțumit preoților prezenți și credincioșilor pentru osteneala lor și a susținut referatul cu tema: ”Hotărârea sinodală de înfiinţare a Patriarhiei Române şi ridicarea Arhiepiscopului şi Mitropolitului Ungrovlahiei, în calitatea sa de primat al României, la rangul de Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române”, având ca reper al dezbaterii textul următor: <<Sfântul Sinod al Sfintei Biserici Autocefale Române în şedinţa istorică dela 4 Februarie a. c. a adus următoarea hotărîre prin care se decide înfiinţarea patriarhiei în Ţara Românească, şi ridicarea I. P. S. nostru Mitropolit D. D. Miron la demnitatea de Patriarh.

 ,,1. Se înfiinţează în Ţara Românească pentru Biserica ortodoxă autocefală română demnitatea de Patriarh;

,, 2. Arhiepiscopul şi Mitropolitul UngroVlahiei se ridică, în calitatea sa de Primat al României, la rangul de Patriarh al Bisericii autoceface române;

,, 3. Inalt Prea Sfinţitul D. D. Miron, actualul Arhiepiscop şi Mitropolit al UngroVlahiei, devine în calitatea sa de Primat al României, Patriarh al Bisericii ortodoxe române;

„4. Patriarhul Bisericii ortodoxe române se va bucura de toate drepturile recunoscute de Sf. Canoane şi de legile ţării;

„5. Alegerea, confirmarea şi investitura viitorilor patriarhi se va face potrivit unei legi speciale;

,,6. Nu vor putea fi eligibili la demnitatea de patriarh decât mitropoliţii şi episcopii în funcţiune ai sfintei noastre biserici;>>[1]

Următoarea întrunire a preoților din Cercul Pastoral-Misionar Târnova va avea loc la data de 29 Iulie la Parohia Șilindia.

Pr. Lucaciu Ionuț Marius

[1] https://biblioteca-digitala.ro/reviste/sf-sinod-apostolul/Apostolul_an-II_nr-03-04_15-30-februarie-1925.pdf, p.21